Zoek je nieuw talent, dan is het tijd om in actie te komen. Want de meeste topkandidaten hebben al binnen tien dagen een nieuwe baan. Daarom geven we je in dit artikel een aantal tips waarmee je de time to hire verbetert.

Soms heb je gewoon niet de ruimte om lang op de juiste kandidaat te wachten. In die gevallen loont het om je time to hire te verkorten: de periode tussen het moment dat iemand solliciteert en de dag dat diegene de baan accepteert. Hoe korter die tijd, hoe efficiënter je werving en selectie – waarmee je op de lange termijn kosten bespaart. Bovendien is een korte time to hire prettig voor kandidaten. Erg zinvol, want hun ervaringen dragen weer bij aan een positief beeld van je organisatie als geheel.

Je berekent de time to hire met de volgende formule:

Time to hire = dag waarop de kandidaat de baan accepteert – dag waarop de kandidaat solliciteerde.

Bijvoorbeeld:

  • De vacature wordt gepubliceerd (dag 1)
  • De kandidaat solliciteert na elf dagen (dag 11)
  • Tussen dag 11 en dag 26 vinden de gesprekken plaats
  • Twee dagen later accepteert de kandidaat de baan (dag 28)
  • De time to hire is dus 28 – 11 = 17 dagen

Let op: de time to hire is iets anders dan de time to fill. Dat is namelijk de periode tussen het moment dat je de vacature publiceert en de kandidaat de baan accepteert.

Wat is de gemiddelde time to hire?
Intelligence Group voert elk jaar het Recruitment Kerngetallen Onderzoek uit. In 2021 was de time to hire:

61 dagen bij non-profitorganisaties
68 dagen bij profitorganisaties
65 dagen bij corporates 


Handige systemen

Je bespaart al een hoop tijd met een goede werken-bij-pagina. Zo krijgen geïnteresseerden snel een beeld van je organisatie en de vacature. Zorg er ook voor dat je mobiele site soepel werkt, want veel mensen surfen graag op hun telefoon. Met aanvullende software kun je handige tools inbouwen, zoals een ‘one-click-sollicitatie’: de kandidaat scant z’n vingerafdruk, en z’n profielgegevens worden automatisch gekopieerd uit LinkedIn of Xing. Het enige wat de kandidaat hoeft te doen, is controleren of alles klopt.

Heeft je vacature een duwtje in de rug nodig? Dan is het belangrijk dat je ‘m breed uitzet om meer zichtbaarheid te creëren. Dit kost doorgaans veel tijd. Om deze kostbare tijd te besparen kun je de Vacature Campagne van Nationale Vacaturebank inzetten. Daarmee wordt je vacature strategisch geplaatst op 10 carrièresites, én als advertentie op grote online platforms als Volkskrant.nl, AD.nl, Nu.nl, Facebook, LinkedIn en Tweakers. Dit is een geautomatiseerd proces – je hoeft dus zelf niks te doen.

 

Besteed recruitment uit 

Je kunt ook actief werven, dus zélf potentiële kandidaten benaderen. Intern, via LinkedIn, of via je eigen database en het netwerk van medewerkers. Dit is echter een tijdrovende klus en bovendien zijn sommige functies zo specifiek dat je heel precies moet bepalen waar je je zoektocht begint. Overweeg daarom Recruitment Process Outsourcing (RPO): je schakelt dan een extern bureau in om voor jou te ‘sourcen’. Oftewel: proactief te zoeken naar de beste match. Zij analyseren de vacature, brengen ook de cultural fit in kaart en kiezen vervolgens het beste platform voor hun zoektocht. Zo houden ze uiteindelijk een lijst met kandidaten over die in potentie écht bij je bedrijf passen – dat scheelt natuurlijk veel selectietijd.

 

Slimme investering

Je ziet: soms loont het om op de korte termijn kosten te maken, bijvoorbeeld voor goede software, een recruitmentbureau of het plaatsen van je vacature op een jobboard. Want op de lange termijn betaalt zich dit terug, zeker bij specialistische of zwaardere functies. Is je time to hire in orde, maar wil je weten hoe je kunt besparen op je cost per hire? Lees dan deze tips!

 

Tip! Neem eens een kijkje in onze cv-database, waar je allerlei interessante kandidaten vindt. Er staan al meer dan één miljoen cv’s opgeslagen, en elke dag komen daar weer nieuwe bij. 

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons