Recruitment is in de laatste decennia compleet veranderd. Terwijl sommige veranderingen — zoals de digitalisatie — subtiel hebben plaatsgevonden, staan de volgende baanbrekende ontwikkelingen alweer voor de deur. AI: artificial intelligence lijkt nu écht door te breken, terwijl retention focused hiring binnen veel organisaties nu de prioriteit krijgt.

Geen science-fiction

Artificial intelligence klinkt in eerste instantie als een rode draad in een Steven Spielberg science-fiction film, of iets waar Microsoft en Google zich mee bezig houden. Maar ook voor kleinere bedrijven kan het interessant en rendabel zijn om AI te integreren in het recruitmentproces. Of het nou om het eerste contact met een kandidaat gaat, of het plannen van een sollicitatiegesprek, er bestaan diverse betaalbare manieren om AI je te laten helpen.

Gemiddeld wordt AI nu nog door 13.6% van alle mkb’ers gebruikt, maar daar zal verandering in komen, stelt Emily Heaslip van Vervoe. Chatbots worden steeds makkelijker (en goedkoper) en de makkelijk te verkrijgen tools van bijvoorbeeld Poach en SmartRecruiters zorgen voor unieke inzichten in de screening van kandidaten. “Daarnaast worden HR-tools als Vervoe, Ideal en ZipRecruiter nu ook toegespitst op kleinere bedrijven”, stelt Heaslip. “AI is niet alleen voor de grote jongens.”

Tips voor werkgevers en recruiters: 
  • Probeer een paar gratis of goedkope HR-tools om een start te maken. Er zal steeds meer HR-software op de markt komen die AI bevat; alleen door te testen kom je erachter wat voor jouw organisatie van toegevoegde waarde is.

Gratis tools:

  • ‘Eén video is duizenden cv’s waard’, stellen de makers van MyInterview. Geheel gratis voor organisaties met één vacature tegelijkertijd. Het kan je helpen met het creëren van shortlists, het transcribeert ieder interview automatisch, en checkt de kandidaat automatisch op RoleFit.
  • Met Breezy kunnen organisaties hun wervingsproces ‘moderniseren’, met tools voor het creëren van talent pools, het plannen van interviews, vervolgafspraken, referentiecontrole, videosollicitaties en rapportages. ‘Visualiseer jouw wervingsproces’, stellen de makers. Wederom gratis voor organisaties met één vacature.

Retention-focused hiring zet door

Retentie werd door velen gezien als één van de voornaamste dingen om rekening mee te houden in het afgelopen jaar, zelfs voor de coronacrisis. Harver benoemde retention-focused hiring zelfs als de #1 trend voor 2020. In plaats van snel stoeltjes vullen, met de bijkomende wervingskosten, zullen bedrijven naar verwachting in 2021 nog meer focussen op retentie.

Quote Harver: “Het draait allemaal om het vinden van breed-inzetbaar personeel dat niet alleen de baan van vandaag kan vullen, maar ook kan excelleren in de baan van morgen.”

Een fatsoenlijk retentiebeleid levert tal van voordelen op. Daarin is het belangrijk om te onthouden dat het niet zozeer gaat om werknemers binnen een functie te houden, maar meer in het algemeen binnen een organisatie. Investeer bijvoorbeeld in een groei- en ontwikkelingsplan voor jouw werknemers. Als een werkgever dus multi-skilled personeel wil, dan moet de werkgever ook bereid zijn om te investeren in haar werknemers en hun kennis te verbreden.

Identificeer de kandidaten die waarschijnlijk langer bij jouw organisatie zullen blijven. Hiervoor gelden een aantal kleine hulpvragen, aldus Dan Pickett, CEO van Nfrastructure. Pickett’s retentiebeleid resulteerde in een historische, ongekend hoog retentiecijfer van boven de 97%. Ongekend hoog voor de IT-branche, of iedere andere sector. “Dit kunnen allemaal kleine tekenen zijn van een loyaal persoon.”

De hulpvragen van Pickett: 

  • ‘Heeft de kandidaat hiervoor langer, door ups en downs, bij een bedrijf gewerkt?’
  • ‘Is het iemand die in de vrije tijd al langer dezelfde teamsport beoefent?’
  • ‘Of doet de kandidaat al geruime tijd vrijwilligerswerk?’
Tips voor werkgevers en recruiters:
  • Identificeer, middels het voorzetje van Pickett, de kandidaten die waarschijnlijk langer bij jouw organisatie zullen blijven.
  • Zet een duidelijk plan uit voor de groei van jouw werknemer. Aan de hand van trainingen binnen het bedrijf of externe cursussen, creëer je een gevoel van waardering bij de werknemer.
  • Denk na over een bonus voor werknemers die hun initiële werkdoelen voorbijstreven of die al langer goed werk voor je verrichten. 88% van alle bedrijven ziet stimulans compensatie of bonussen als de sleutel voor retentie in de komende vijf jaar.

Maak er een missie van

Een onderzoek van Achievers stelt dat 61% van de werknemers niet weet wat de missie van het bedrijf is waar hij of zij voor werkt. 57% zegt zelfs dat het hen niks uitmaakt. Je zult er dus achter moeten komen hoe loyaal de kandidaat is, en dat begint met een duidelijke missie voor het bedrijf. Klein of groot: deel jouw missie met hen, en probeer erachter te komen waarom de kandidaat tegenover jou zit. “Loyaliteit en intrinsieke motivatie om meer te kunnen en leren is de snelste weg naar een future proof business”, aldus de researchers van Harver.

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons