Bedrijfsuitjes, kerstpakketten en lekkere koffie – het staat nergens zwart-op-wit, maar is wél mooi meegenomen als je ergens aan de slag gaat. Stuk voor stuk zijn het voorbeelden van tertiaire arbeidsvoorwaarden: niet-verplichte extraatjes vanuit de werkgever. Vaak lastig in geld uit te drukken, maar toch waardevol. Hiermee willen organisaties het welzijn en werkgeluk van hun medewerkers verhogen. Nationale Vacaturebank zocht samen met onderzoeksbureau Motivaction uit hoe belangrijk werknemers tertiaire arbeidsvoorwaarden écht vinden.
Steeds meer organisaties trekken alles uit de kast om de juiste mensen aan zich te binden. Dat doen ze bijvoorbeeld door tertiaire arbeidsvoorwaarden te bieden: leuke extra’s als een sportruimte, masseur of mindfulness-training. Zijn dit soort zaken onmisbaar, of een overbodige luxe? Het onderzoek van Nationale Vacaturebank toont aan dat twee derde van de bedrijven waar de ondervraagden werken, tertiaire arbeidsvoorwaarden aanbieden. 72 procent van de werknemers maakt hier graag gebruik van, al zijn ze niet doorslaggevend in de keuze voor een nieuwe baan. Hoe belangrijk de tertiaire arbeidsvoorwaarden worden gevonden, verschilt vooral per generatie.