Bedrijfsuitjes, kerstpakketten en lekkere koffie – het staat nergens zwart-op-wit, maar is wél mooi meegenomen als je ergens aan de slag gaat. Stuk voor stuk zijn het voorbeelden van tertiaire arbeidsvoorwaarden: niet-verplichte extraatjes vanuit de werkgever. Vaak lastig in geld uit te drukken, maar toch waardevol. Hiermee willen organisaties het welzijn en werkgeluk van hun medewerkers verhogen. Nationale Vacaturebank zocht samen met onderzoeksbureau Motivaction uit hoe belangrijk werknemers tertiaire arbeidsvoorwaarden écht vinden.

Steeds meer organisaties trekken alles uit de kast om de juiste mensen aan zich te binden. Dat doen ze bijvoorbeeld door tertiaire arbeidsvoorwaarden te bieden: leuke extra’s als een sportruimte, masseur of mindfulness-training. Zijn dit soort zaken onmisbaar, of een overbodige luxe? Het onderzoek van Nationale Vacaturebank toont aan dat twee derde van de bedrijven waar de ondervraagden werken, tertiaire arbeidsvoorwaarden aanbieden. 72 procent van de werknemers maakt hier graag gebruik van, al zijn ze niet doorslaggevend in de keuze voor een nieuwe baan. Hoe belangrijk de tertiaire arbeidsvoorwaarden worden gevonden, verschilt vooral per generatie.

Van X tot Z

Naast een pakket met gunstige primaire en secundaire voorwaarden, kun je met aantrekkelijke tertiaire aanvullingen nóg meer opvallen in een krappe markt. Omdat er niets over in de cao staat, is iedere werkgever vrij om te kiezen wat-ie precies aanbiedt. Wel goed om na te gaan: wie wil je aantrekken? Op de arbeidsmarkt zijn momenteel vier verschillende generaties actief, die bovendien allemaal anders denken over tertiaire voorwaarden. Van de ondervraagden tussen de 18 en 24 jaar gelooft 48 procent dat tertiaire arbeidsvoorwaarden ervoor zorgen dat zij zich goed voelen onder werktijd én in hun vrije tijd. Slechts 19 procent van de 55- tot 67-jarigen is het daarmee eens.

Extra motivatie

De meningen zijn dus verdeeld. Niet alleen over de invloed op het welzijn, maar ook over tertiaire arbeidsvoorwaarden als stimulans voor productiviteit. Van alle ondervraagde werknemers heeft 41 procent het gevoel dat die hierdoor toeneemt. Toch zouden ze niet per se minder gemotiveerd zijn als deze prikkel ontbrak. 37 procent denkt daar anders over: een vrijdagmiddagborrel of fietsplan verhoogt hun werkplezier en laat ze júist een stapje extra lopen. Opvallend is dat vooral Gen Z’ers het idee hebben dat ze door dit soort voorwaarden productiever zijn, onder 55- tot 67-jarigen geldt dat voor zo’n 24 procent.

Teamuitjes op één

Tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn er in alle soorten en maten, maar het onderzoek laat zien dat teamuitjes de belangrijkste zijn. Dat geldt voor iets meer dan de helft van de respondenten, vooral 18- tot 24-jarigen hechten hier veel waarde aan. Hierna volgen kerstpakketten, kwaliteitskoffie en -thee, successen vieren en borrels.

Geen must, wel nuttig

Voor het leeuwendeel van de ondervraagden zijn tertiaire arbeidsvoorwaarden dus niet doorslaggevend in de keuze voor een nieuwe baan. Maar ze zeggen er ook zeker geen nee tegen. Vooral de jongere werkende generaties vinden het belangrijk. Gebruik dat in je voordeel door het expliciet te benoemen in je vacatureteksten. Nu je weet waarmee je de verschillende generaties kunt verleiden, kun je succesvoller werven. Kortom: als werkgever doe je er niet verkeerd aan om je werknemers nét wat meer te bieden. Zo trek je sneller potentiële collega’s aan, en motiveer je je huidige werknemers. Als jij een stapje extra zet, doen zij dat ook.

Het onderzoek is uitgevoerd door Sparkey, het HR-onderzoekslabel van Motivaction en uitgevoerd onder 1023 werkende Nederlanders in de leeftijd van 18 t/m 67 jaar. De steekproef was representatief voor de Nederlandse werkzame beroepsbevolking. Het veldwerk is uitgevoerd van1 tot en met 8 maart 2023.

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons