Een goede werknemer heeft meer nodig dan alleen vakinhoudelijke vaardigheden, werkervaring en een diploma. In een continu veranderende arbeidsmarkt zijn softskills misschien nog wel belangrijker dan hard skills. Soft skills dragen bij aan een positief en productief werkklimaat en hebben invloed op het binden en behouden van bestaande en nieuwe medewerkers. Maar wat zijn soft skills?
Soft skills hebben niet altijd iets te maken met de benodigde vaardigheden voor een functie. Om goed te begrijpen wat soft skills zijn, leggen we kort uit wat hard skills zijn. Hard skills zijn vaardigheden die men leert tijdens een studie en die zijn gericht op het uitvoeren van een bepaalde functie of taak. Hard skills kunnen worden aangetoond met een diploma, certificaten en werkervaring. Het zijn vakinhoudelijke vaardigheden.
Soft skills zijn persoonlijke (zachte) vaardigheden en karaktereigenschappen. Iedereen is in het bezit van soft skills, ze maken een persoon uniek. Deze vaardigheden zeggen bijvoorbeeld iets over het aanpassingsvermogen en de emotionele intelligentie van een persoon. Ook bepalen deze eigenschappen hoe een werknemer met zijn collega’s en zakenrelaties omgaat. Soft skills hebben te maken met je persoonlijkheid en werkethiek.