Een goede werknemer heeft meer nodig dan alleen vakinhoudelijke vaardigheden, werkervaring en een diploma. In een continu veranderende arbeidsmarkt zijn softskills misschien nog wel belangrijker dan hard skills. Soft skills dragen bij aan een positief en productief werkklimaat en hebben invloed op het binden en behouden van bestaande en nieuwe medewerkers. Maar wat zijn soft skills?


Soft skills hebben niet altijd iets te maken met de benodigde vaardigheden voor een functie. Om goed te begrijpen wat soft skills zijn, leggen we kort uit wat hard skills zijn. Hard skills zijn vaardigheden die men leert tijdens een studie en die zijn gericht op het uitvoeren van een bepaalde functie of taak. Hard skills kunnen worden aangetoond met een diploma, certificaten en werkervaring. Het zijn vakinhoudelijke vaardigheden.

Soft skills zijn persoonlijke (zachte) vaardigheden en karaktereigenschappen. Iedereen is in het bezit van soft skills, ze maken een persoon uniek. Deze vaardigheden zeggen bijvoorbeeld iets over het aanpassingsvermogen en de emotionele intelligentie van een persoon. Ook bepalen deze eigenschappen hoe een werknemer met zijn collega’s en zakenrelaties omgaat. Soft skills hebben te maken met je persoonlijkheid en werkethiek.

Voorbeelden soft skills

Om je een beter beeld te geven van wat soft skills precies zijn hebben we een aantal voorbeelden voor je op een rijtje gezet:

  • Feedback geven en ontvangen
    Het geven en ontvangen van feedback maakt leren mogelijk. Het zorgt voor persoonlijke groei en leidt tot betere besluitvormingen.
  • Kunnen luisteren
    Luisteren is een uitdrukkingsvorm van erkenning en respect. Het zet het licht op de ander en biedt die persoon de ruimte om zijn verhaal te doen. Goed luisteren zal collega’s een gevoel geven van geruststelling en comfort.
  • Empatisch vermogen
    Als je een sterk empathisch vermogen hebt ben je goed in het tonen van begrip en geef je een ander de ruimte om over zijn of haar gevoelens te praten. Daardoor zullen collega’s eerder het gevoel hebben serieus te worden genomen. Mensen voelen zich veilig bij deze persoon waardoor ze al snel dieper met elkaar in gesprek zullen gaan. Wat resulteert in een betrouwbare samenwerking.
  • Flexibiliteit
    Een flexibel persoon bezit het vermogen om zich snel en rustig aan te passen aan veranderingen op korte termijn, daardoor zullen onverwachte problemen of taken effectief worden aangepakt.
  • Kritisch denken
    Iemand die kritisch kan denken draagt bij aan een betere besluitvorming in complexe en mogelijk risicovolle situaties. Deze werknemer is goed in het onderzoeken van aannames, zal zorgvuldig afwegingen maken en nieuwe ideeën verkennen.
  • Verantwoordelijkheidsgevoel
    Deze collega doet er alles aan wat in zijn vermogen ligt om het project tot een goed einde te brengen en staat voor wat-ie zegt, is ijverig en heeft een hoog plichtsbesef. 


Aan de slag!

Vóór het uitzetten van een vacature is het goed om te bedenken welke soft skills de ideale kandidaat zou moeten bezitten. Bedenk goed welke vaardigheden passen bij de functie, binnen het team en in jullie bedrijfscultuur. Vermeld deze soft skills specifiek in je vacaturetekst en neem dit mee tijdens het sollicitatiegesprek. Wanneer de kandidaat de gewenste soft skills bezit zal deze zich eerder betrokken, verbonden en thuis voelen binnen de organisatie, grote kans dat-ie langer bij de organisatie blijft werken.

Tip:

  • Houd het sollicitatiegesprek vloeiend en leg de kandidaat een aantal problemen voor. Op die manier kom je erachter of de kandidaat creatief, innovatief en een probleemoplosser is, allemaal soft skills. 

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons