Wat is datagedreven recruitment?

Je hebt de term waarschijnlijk al honderd keer gehoord. Data-driven. Datagedreven. Maar wat betekent het nu precies? Kort samengevat maak je binnen een datagedreven recruitmentstrategie gebruik van verschillende technologieën en technieken om op een makkelijkere, gestructureerdere manier kandidaten te identificeren.

Sommige organisaties zitten na jaren verzamelen met een enorme talent pool voor één functie. Waar voorheen de beslissing dan vooral neerkwam op instinct of een gevoel, maakt data het mogelijk om met échte inzichten te werken. De kandidaten kunnen uitgebreid worden getoetst en geanalyseerd – waarna je met technologieën weer nieuwe, specifiekere data-inzichten krijgt.

Nu kan het lijken alsof je in een soort vicieuze cirkel van data bent beland, maar uiteindelijk werkt het proces doelgericht. Doordat het systeem weer nieuwe data gegenereerd – zoals efficiency, kosten en kwaliteit – kom je nóg dichter bij de best mogelijke hire. Of je nou 500 of 5 man personeel in dienst hebt, CareerBuilder stelt dat voor alle bedrijven geldt dat de kosten van een foute hire kunnen oplopen tot wel €10.000.

Als resultaat van een efficiënte datagedreven strategie, is jouw bedrijf in staat om geld en tijd te besparen, met een beter hiring resultaat.

Welke data staat centraal?

  • Het percentage bad hires
  • De gemiddelde duur van het wervingsproces (time-to-hire)
  • De kosten per nieuwe hire
  • De initiële herkomstbron van elke kandidaat (waar komt de kandidaat vandaan?)
  • Overige referral data (is een kandidaat uit een bepaalde bron succesvoller dan een andere kandidaat uit een andere bron?)

[Bron: Harver]

Bekijk ook onze whitepaper “Datadriven Recruitment“. Kom erachter met welke data jij moet beginnen om jouw recruitment strategie datagedreven te maken en welk systeem jij het beste kunt gebruiken om dit te bewerkstelligen. 

Wat zijn de voordelen van datagedreven recruitment?

Het zou een Johan Cruijff-quote kunnen zijn: voor elke recruitmentstrategie geldt dat het pas succesvol kan zijn als je er genoeg tijd en moeite instopt. Als je écht openstaat om jouw strategie datagedreven te maken, dan kan het een aantal serieuze voordelen met zich meebrengen. Uiteraard geldt dat de resultaten variëren, maar dit zijn vijf voordelen die een datagedreven recruitmentstrategie met zich mee kan brengen.

#1. Een betere quality-of-hire

Mocht je nu je besluitvormingsproces meer beredeneren vanuit data en de bijkomende recruitmentanalyses, dan kan het een significant verschil maken in de kwaliteit die je binnenhaalt. Met een grondige data-analyse, kom je achter de drijfveren van jouw beste hires. Wie zijn ze? Waar kwamen ze vandaan? Welke eigenschappen delen ze? Door de variabelen te analyseren die consistent terugkomen bij jouw beste hires, weet je ook wie je in het vervolg zoekt én waar je moet zoeken.

De belangrijkste data die je zult moeten verzamelen is vooral gebaseerd op vier elementen:

  • Hoeveel hires waren good hires?
  • Hoe groot is het verloop van nieuwe werknemers?
  • Hoe lang het duurt het voordat de werknemer productief wordt?
  • Vanuit welk platform solliciteerde de werknemer?

Bron: Harver

#2. Verminder je kosten

Wanneer je in je proces minder bezig bent met onnodige informatie, maar alleen focust op de belangrijkste variabelen, dan zou je dat terug moeten zien onder aan de streep. Een datagedreven strategie zorgt ervoor dat je minder uitgeeft aan het traditionele proces. Wanneer ondanks de geïnvesteerde tijd en budget, bepaalde platformen weinig recruits of leads opleveren, dan kan de stekker eruit. Het geld dat je daar dan mee bespaart, kan weer gebruikt worden voor zinvollere recruitmentinspanningen.

#3. Geen onderbuikbeslissingen meer

Een fantastisch sollicitatiegesprek is geen garantie voor een goede aanstelling. Zoals je waarschijnlijk zelf al ooit hebt ondervonden, betekent een positief onderbuikgevoel niet per definitie dat de kandidaat een succesvolle werknemer wordt. Je kunt data inzetten om dat probleem zoveel mogelijk te elimineren.

#4. Een betere candidate experience

Het klinkt misschien clichématig, maar vooral voor een vakgebied als recruitment geldt: innovate or die. Stel je voor: je komt erachter dat bepaalde data aantoont dat kandidaten vaak bij hetzelfde punt afhaken. Dan is daar waarschijnlijk een goede reden voor. Door deze datapunten te identificeren, creëer je een véél beter scenario. Een scenario waar kandidaten niet afhaken doordat ze iets als lastig, overbodig of vervelend ervaren — maar optimaal door jouw recruitmentproces lopen. Een betere candidate experience staat garant voor meer èn betere kandidaten.

Wist je dat 60% van de kandidaten nooit hun applicatieproces voltooien.

#5. Verbeter je vacature- en hiringprognoses

Ieder bedrijf kent zijn eigen tendensen en patronen. Wanneer je tijd investeert in het analyseren van jouw recruitmentdata, wordt het makkelijker om bepaalde pluspunten en valkuilen te herkennen. Die informatie kun je dan toepassen om eigenlijk toekomstgericht te gaan werken; waar en wanneer leveren vacatures de meeste goede kandidaten op? Hoeveel kandidaten heb je eigenlijk nodig om één functie te vullen? En zijn er bepaalde maanden waarin meer mensen solliciteren dan andere? Wanneer het je lukt om deze elementen inzichtelijk te maken, kun je jouw vacature- en hiringprognoses naar een heel nieuw niveau tillen.

74% van bedrijven geeft toe dat ze de verkeerde persoon voor een baan hebben aangenomen. Met een datagedreven strategie, verklein je dat percentage. 

 

Ga verder de diepte in door het downloaden van de onze whitepaper “Datadriven Recruitment“. Kom erachter met welke data jij moet beginnen om jouw recruitment strategie datagedreven te maken en welk systeem jij het beste kunt gebruiken om dit te bewerkstelligen. Download de whitepaper hier.

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons