Met een goede vacaturetekst werf je precies die kandidaten die het beste bij je bedrijf passen. Maar hoe maak je zo’n vacaturetekst? Key-factor voor succes is de Job Value Proposition, kortweg JVP. Kandidaten kiezen voor jouw aanbod zodra dat beter aansluit bij hun wensen dan het aanbod van een concurrent. Voor je een vacaturetekst kunt opstellen, moet je dus eerst bedenken welke voordelen de baan een kandidaat te bieden heeft.
Job Value Proposition
Met de Job Value Proposition laat je als werkgever zien welke meerwaarde de aangeboden vacature heeft voor de sollicitant. Dit gaat verder dan het salaris of het aantal vakantiedagen. Want voor veel sollicitanten spelen vele factoren een rol bij de keuze voor de ideale baan en werkgever. Reistijd, een leaseplan voor fietsen, sporten op het werk; met welke meerwaarde kun jij je vacature onderscheidend maken?
De JVP is het logische uitvloeisel van de Employer Value Proposition, de EVP. Het is de optelsom van alles dat je als werkgever te bieden hebt, waarbij de Job Value Proposition zich toespitst op die kleine of grote extra’s die voor de sollicitant van doorslaggevende aard kunnen zijn.
Zonder goede Job Value Proposition is jouw vacature onvoldoende onderscheidend. Daarmee loop je het risico dat kandidaten eerder voor een andere baan kiezen. In de huidige arbeidsmarkt zijn het eerder de kandidaten die de keuze bepalen, dan de werkgevers. Die hebben, zonder goed aanbod, het nazien.
Voorbeelden van meerwaarde voor de kandidaat
Een Job Value Proposition is maatwerk en afhankelijk van de geboden functie. Kunnen thuiswerken is een typisch voorbeeld van een meerwaarde waaraan veel kandidaten waarde hechten. Maar dan moet dat in de geboden functie wel kunnen. Als thuiswerken niet kan, zijn flexibele werktijden of een mogelijkheid voor kinderopvang alternatieven. Bekijk jouw vacature uit de ogen van je gedroomde kandidaat. Wat vind deze persoon belangrijk?
Voorbeelden Job Value Proposition:
- Thuiswerken als volwaardig alternatief voor ‘de zaak’
- Flexibele werktijden, zelf te bepalen
- Reistijd en mobiliteitsoplossingen voor woon-werk verkeer
- Faciliteiten op het werk, zoals fitness of de mogelijkheid te douchen
- Bovenwettelijk ouderschapsverlof
- Kostenvergoeding voor congressen en seminars
- Cursusdagen, teambuilding en personeelsuitjes
Bovenstaande lijst is uit te breiden met allerlei voorzieningen die van belang kunnen zijn voor de sollicitant. Is de werkplek bereikbaar met het OV? Vertel dat dan. Heeft de bedrijfskeuken vega op het menu? Vertel dat. Maar welke voordelen je ook kunt noemen, ze moeten ook als zodanig overkomen in je vacaturetekst. En daarvoor moet je JVP doelgericht zijn, geloofwaardig én authenthiek.Â
Wanneer kun je spreken van een succesvolle Job Value Proposition?
Een effectieve JVP moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
1. Â Â Doelgerichtheid. De Job Value Proposition komt overeen met de wensen van je gewenste kandidaat. Het loont de moeite om daar onderzoek naar te doen. Om het aanbod in de vacaturetekst aansprekend te laten zijn, moet het overeenkomen met de voorkeuren van je doelgroep. Verdiep je daarom goed in de typologie van je gedroomde kandidaat. De voordelen die je biedt moeten praktisch bruikbaar en van meerwaarde zijn.
2.   Geloofwaardigheid. Let op dat je alleen communiceert wat je ook werkelijk waar kunt maken. Tegenwoordig is vrijwel alles over een bedrijf vindbaar op internet, en het is niet ongebruikelijk dat geïnteresseerde kandidaten contact zoeken met mensen die al voor je werken. Er zijn zelfs sites waar werknemers hun werkgevers kunnen beoordelen. Zorg ervoor dat je weet wat er leeft in je bedrijf en neem in je Job Value Proposition alleen onderdelen op die bevestigd kunnen worden.
3.   Authenticiteit. Zorg ervoor dat de Job Value Proposition onderscheidend is. Het heeft geen zin om een JVP te communiceren die woord voor woord overeenkomt met die van de concurrent. Omschrijf juist datgene wat jouw vacature onderscheidt van die van andere organisaties. Want daarmee maak je jezelf interessant voor de kandidaat. Het zijn jouw Unique Selling Points (USP’s), de reden waarom de kandidaat voor jouw vacature gaat.
Hoe maak je jouw JVP doelgericht?
Door jezelf te verdiepen in je doelgroep. Je kunt een profiel samenstellen van jouw ideale kandidaat, en aan de hand van dat profiel onderzoeken wat deze ideale kandidaat waardevol vindt. Je kunt ook veel leren van je huidige werknemers. Wat heeft ze ertoe bewogen om voor jouw bedrijf te kiezen, of; wat missen ze?
Hoe maak je jouw JVP geloofwaardig?
Maak een eigen ‘werkenbij-site’, verzamel getuigenissen van je huidige werknemers en plaats die op deze site. Door je huidige medewerkers een podium te geven, creëer je ook een beeld waarbij er naar de werknemers wordt geluisterd, en dat is altijd een goed teken. En zorg ervoor dat je weet wat er leeft onder het personeel. Je hebt geen controle over wat werknemers over je bedrijf vertellen, maar je kunt je er wel bewust van zijn en er actie op ondernemen. Als bijvoorbeeld veel werknemers ontevreden zijn over de flexibiliteit van hun werkuren, dan kun je twee keuzes maken. Je kunt ervoor kiezen om dit punt uit je JVP te halen, maar je kunt er ook voor kiezen om meer flexibiliteit mogelijk te maken, en dit in de JVP te laten staan. Gegarandeerd dat je huidige werknemers hierover zullen praten, en een betere reclame voor je bedrijf kun je niet maken.
Waarom jouw vacaturetekst ontzettend belangrijk is
Nu je een goede Job Value Proposition hebt opgenomen in je vacature, is het verstandig om ook de rest van de vacaturetekst nog even onder de loep te nemen. Straalt de tekst een moderne bedrijfscultuur uit, of is het meer een conservatieve tekst? Is de tekst aansprekend of is het een droge opsomming van feiten, met stukjes tekst van je website gekopieerd? Veel vacatures bestaan voornamelijk uit een functieomschrijving en een opsomming van de taken en vereisten van de toekomstige collega. Wil je onderscheidend zijn, schenk dan ook aandacht aan de volgende, minstens zo belangrijke onderwerpen:
•    de persoonlijkheid van de gevraagde werknemer
•    het product of de dienst van het bedrijf
•    eventuele onderscheidingen, prijzen, resultaten, etc.
•    de normen en waarden van het bedrijf