Bij Employer Branding gaat het om verbinding maken met je (toekomstige) werknemers, om zowel op korte als op lange termijn een relatie op te bouwen. Maar hoe zorg je nou voor de juiste Employer Branding? In onze constant veranderende arbeidsmarkt is dat niet altijd even makkelijk. Toch is en blijft Employer Branding essentieel om een connectie met je doelgroep te maken. Vooral in de tijden van crisis die we afgelopen jaren hebben gekend. Benieuwd waar je rekening mee moet houden om een sterk werkgeversmerk uit te stralen? Lees dan snel meer over 3 Employer Branding trends.

1. Behoefte aan verbinding

Zoals net al werd benoemd, is het heel belangrijk om als werkgever een band te creëren tussen jou en je (toekomstige) werknemers. Door de digitalisering zijn we allemaal steeds afstandelijker geworden, aangezien elk berichtje digitaal kan worden afgegeven. Inmiddels zijn zelfs meetings online, waardoor fysiek contact met je werknemers er steeds minder in zit.

Of je nou bij een IT bedrijf, de overheid of in de sales werkt: wanneer meetings zich naar online verplaatsen, wordt alles veel onpersoonlijker. Als werkgever straal je hierdoor meer een product uit dan een gevoel. Terwijl je met gevoel en emoties juist jouw werknemers tot je bindt. We hebben namelijk allemaal behoefte aan connectie, aan emotie en fysiek contact. Maar hoe zorg je nou voor meer verbondenheid om zo je Employer Branding te versterken? Dit kan bijvoorbeeld door werknemers ‘echte’ verhalen te laten vertellen over hun ervaring bij jouw bedrijf, bijvoorbeeld in de vorm van een video, artikel of podcast.

Ook zou je je werknemers kunnen verrassen met een persoonlijke kaart en cadeautje op hun verjaardag of potentiële werknemers een persoonlijk ‘succes’ berichtje te sturen voordat de sollicitatie plaatsvindt. Verbinding maken is een van de belangrijke Employer Branding trends, zorg dus dat je jouw (toekomstige) werknemers op een persoonlijke manier aan je bindt.

2. Diversiteit

Wat niet te ontbreken valt in het lijstje met Employer Branding trends, is diversiteit. Openstaan voor diverse culturen, verschillende leeftijden en andere denkwijzen is iets waar veel werkgevers afgelopen tijd veel gehoor aan geven. Verwerk deze diversiteit in jouw content marketing, bijvoorbeeld in foto’s, afbeeldingen en video’s: zo creëer je gelijk een open sfeer voor je doelgroep. Hiermee laat je zien dat iedereen bij jouw bedrijf welkom is, en dat je niemand uitsluit. Met een divers personeelsbestand ben je als werkgever aantrekkelijker voor nieuw talent én maatschappelijk relevant. Daarnaast ben je als bedrijf ook nog eens productiever. Meer productiviteit, winst en een positiever imago: hier kan een divers personeelsbestand allemaal aan bijdragen.

3. Wees transparant

De laatste, zeer belangrijke Employer Branding trend is: doe je niet anders voor dan dat je bent. Het is natuurlijk belangrijk om goed voor je (toekomstige) werknemers te zorgen, maar overdrijf hier niet in. Je moet als werkgever niet het ene zeggen op social media, en vervolgens ongelijk krijgen vanuit je werknemers.

Een voorbeeld: stel, je laat via social media weten dat je alle werknemers een zomer- of kerstpakket hebt gestuurd, terwijl de helft van het kantoor deze niet ontvangen heeft. Dan kan het zo zijn dat deze werknemers tegen dit bericht in gaan. Niet alleen vervelend voor jou, maar ook voor je werkgeversmerk. Deze komt hierdoor in een negatief daglicht te staan aangezien je het vertrouwen van je (toekomstige) werknemers hebt geschaad.

Wees dus te allen tijde transparant naar je (toekomstige) werknemers, je bouwt hier alleen maar een betere, vertrouwde band door op.

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons