In november 2022 lanceerde OpenAI ChatGPT. Je ontkwam er niet aan: dit zou alles veranderen. Of dat ook echt is gebeurd, laten we even in het midden. Maar we kunnen niet ontkennen dat ChatGPT handig is. Een slimme tool waarmee je repetitieve (lees: saaie) taken automatiseert, zodat je meer tijd overhoudt voor leuk werk. Maar pas op, want er zitten wat haken en ogen aan. Daarom zetten we in dit artikel de belangrijkste voor- en nadelen van ChatGPT voor hr-professionals op een rij.Â
Voordelen
1. Schrijfhulp
Of je het nu leuk vindt of niet, als hr-professional ontkom je er niet aan: schrijven. Vind je ’t lastig om je gedachten op papier te krijgen? Schroom dan niet om af en toe een digitale penvriend in te schakelen. ChatGPT helpt je scherpe beleidsdocumenten, vacatureteksten, functieprofielen of mailflows te schrijven. Maar ook met complexere vragen kun je bij de chatbot terecht. Vraag ‘m bijvoorbeeld om een vacaturetekst inclusiever te maken, of een gerichte doelgroep aan te spreken – in een paar clicks is ‘t gepiept.
2. Onderzoeksassistent
Heb je sterke behoefte aan nieuwe ideeën, inzichten of invalshoeken om je hr-strategie op te frissen? ChatGPT helpt je op weg. Dankzij het AI-model ben je in een handomdraai op de hoogte van de laatste markttrends, innovatieve tools die je werk makkelijker maken of wat jong talent belangrijk vindt in hun zoektocht naar een nieuwe baan. Verwacht geen kant-en-klaar hr-draaiboek, maar doe je voordeel met ChatGPT als inspiratiebron, brainstormbuddy en klankbord.
3. Screening en assessment
Ook bij de werving van talent helpt de chatbot je uit de brand. Zo wordt het cv of de motivatiebrief van een sollicitant op basis van de vacaturetekst moeiteloos beoordeeld. ChatGPT vertelt je direct of kandidaten aan de gestelde criteria voldoen, waarin ze excelleren en waar ’t (nog) aan schort. Scheelt zeeën van tijd! Tijd voor het sollicitatiegesprek? Schotel het AI-model een functieprofiel voor, en het bereidt een lijstje relevante vragen voor. Kind kan de was doen.
Nadelen
1. Geen menselijke maat
Onderaan de streep is ChatGPT een taalmodel, géén mens. De chatbot verwerkt in een split second gigantische hoeveelheden informatie, maar begrijpt emoties niet en schat soft skills niet op waarde. Daardoor kan zo’n model bijvoorbeeld niet goed beoordelen of een sollicitant bij je bedrijfscultuur past. Bovendien ontbreekt ‘t ChatGPT aan empathisch vermogen en sensitiviteit, wat in hr – en veel andere vakgebieden – onmisbaar is. Een mail aan medewerkers over een gevoelig onderwerp, of contact met een manager over een personeelsconflict? Laat dat liever niet aan een chatbot over.
2. Risico op bias
Programmeurs trainen programma’s als ChatGPT op basis van grote hoeveelheden data. In die data zitten onze culturele, sociale en persoonlijke (voor)oordelen ingebakken. Daardoor is de kans groot dat developers die aan de AI-modellen doorgeven. Neem jij vervolgens klakkeloos over wat een chatbot je zegt? Dan raakt onze collectieve vooringenomenheid alleen maar verder ingesleten. Vervolgens kan dit leiden tot discriminatie bij wervingsbeslissingen, door kandidaten (indirect) te selecteren op basis van gender, afkomst of culturele achtergrond.
3. Privacy en veiligheid
Tot slot moet je altijd rekening houden met privacy- en veiligheidsrisico’s wanneer je ChatGPT gebruikt. In jouw geval verwerkt het model waarschijnlijk gevoelige informatie over medewerkers en sollicitanten. Denk aan cv’s, prestatiebeoordelingen en feedbackgesprekken. Deze technologie staat nog in de kinderschoenen, en het is nog niet duidelijk hoe veilig de modellen zijn en wat er met je data gebeurt. In het ergste geval leidt het gebruik van ChatGPT tot datalekken en inbreuk op de privacy van medewerkers of kandidaten – met alle juridische gevolgen van dien.