War for talent

In de Nederlandse arbeidsmarkt is er momenteel een war for talent gaande. De krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat het lastig is om iemand te vinden die precies voldoet aan de eisen van jouw openstaande functie. Daarnaast is het steeds moeilijker om de juiste werknemers te vinden, door de grote vraag van andere bedrijven naar soortgelijke talenten. Bovendien is slechts 11% van de Nederlandse werkzoekenden actief op zoek naar een baan, is 46% latent op zoek en is 42% helemaal niet op zoek.

Het is nu belangrijker dan ooit om naast actieve ook latent werkzoekenden te bereiken. DPG Recruitment helpt werkgevers om merkvoorkeur te creëren door middel van Employer Branding en het bereik te vergroten met slimme werving oplossingen.

Employer Branding

Draag jouw werkgeversmerk op de juiste manier uit. Wanneer dit gebeurt, is de kans groter dat kandidaten beter matchen met het bedrijf en zij later fungeren als ambassadeurs voor jouw merk. Daarnaast is Employer Branding ook een middel om talent te behouden. Hoe beter je kunt laten zien waar je voor staat als werkgever, hoe meer kandidaten je aan kunt trekken en hoe minder groot het verloop is van het huidige personeel. Breng daarom jouw imago naar voren op een eerlijke en authentieke manier.

Employer Value Proposition

Employer Branding start met het opstellen van een Employer Value Proposition (EVP), dit is een belofte die een organisatie aan een doelgroep doet. Deze belofte hoort aan de volgende kenmerken te voldoen: onderscheidend, authentiek, eerlijk en aantrekkelijk.

De volgende componenten vormen samen de Employer Value Proposition:
1. Behoeftes van de doelgroep. Wie is de doelgroep, wat zijn diens behoeftes en waarnaar is jouw bedrijf op zoek?
2. Intern: Identiteit. Hier wordt gekeken naar de identiteit van het bedrijf. Wat is het verhaal van het bedrijf en welke normen, waarden en eigenschappen horen hierbij?
3. Extern: Imago. Ten slotte wordt er gekeken naar het imago van het bedrijf, gezien door de ogen van mogelijk toekomstige werknemers. Inzicht in het imago van jouw employer brand verkrijg je door het jaarlijks uitgevoerde Intermediair Imago Onderzoek.

De combinatie van deze componenten zorgt voor een sterke Employer Branding boodschap, die nu klaar staat om naar buiten te communiceren.

“Touch-Tell-Sell” Strategie

De volgende stap na het opstellen van de Employer Value Proposition, is om dit naar de doelgroep te communiceren. Het opdelen van de Employer Branding communicatiestrategie gaat in drie fases.

Touch: de eerste fase is het vergroten van de merkbekendheid onder de doelgroep. Wie is de doelgroep en waar bevindt deze zich? Kies vervolgens een van de volgende producten om de merkbekendheid te vergroten van jouw bedrijf: display advertising, advertorial nieuwsbrief en advertenties.

Tell: in de tweede fase is het belangrijk dat het imago van de werkgever op de juiste manier wordt overgebracht. Hierin moet de juiste boodschap, in lijn met de EVP, worden gevormd. Toekomstige werknemers willen een kijkje nemen in een bedrijf om deze te overwegen als volgende carrièrestap. Geef toekomstig talent een indruk van jouw bedrijf door middel van: branded content, video & podcasts en events & concepten op maat.

Sell: nu potentiële werknemers weten wie jij bent, is het in de laatste stap belangrijk ze te benaderen met jouw vacatures op de juiste manier en de juiste plek. Zet een van deze producten in om de doelgroep te bereiken met vacatures: online vacatures, social recruitment & retargeting en vacatures in dagbladen.

Per fase biedt DPG Recruitment verschillende producten om de uitkomst te ondersteunen. Vind het talent waar jij naar op zoek bent onder leiding van een accountmanager, een employer branding specialist en een campagne manager.

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons