Binnenkort zal Google For Jobs live gaan. Wat betekent dat voor jouw organisatie? Gaat het extra geld kosten? Wat zijn de voor – en nadelen van dit nieuwe platform en dien je nu anders om te gaan met vacatures? In dit artikel praten we je binnen vijf minuten helemaal bij over Google for Jobs!

 

Wat is Google for Jobs?

Google For Jobs is feitelijk een specifieke zoekmachine binnen Google die puur gericht is op vacatures. Daarvoor verzamelt en vertoont Google for Jobs vacatures van diverse jobboards en websites in een eigen overzicht en die worden als eerste getoond, na de betaalde advertenties en vóór de organische resultaten van Google. De nieuwe dienst speelt dus een grote rol in de online zoektocht naar een nieuwe baan. Dat doet Google nu ook al, want 73% van de werkzoekenden start voor een nieuwe baan zijn zoektocht op Google. Jobboards die een strategische samenwerking zijn aangegaan met Google krijgen hulp van Google om hun platformen zo goed mogelijk in te richten en worden bij relevante zoekopdrachten duidelijk getoond.

Wat kost Google for Jobs mijn organisatie?

Het goede nieuws: het kost je als organisatie geen extra geld. Wel is zaak dat jouw vacatures bij jobboards geplaatst staan die een partnership zijn aangegaan met Google for Jobs, zoals Nationale Vacaturebank en Intermediair. Die jobboards zijn zogezegd optimaal ingericht met behulp van Google zelf. Beide platformen besteden veel aandacht aan het optimaliseren van de website voor zoekmachines zoals Google. Met het resultaat dat onze vacatures extra hoog geranked worden. Jobboards zijn dus zeker nog interessant en belangrijk mits ze hun zaakjes goed op orde hebben.

Wat is het effect van Google for Jobs voor mijn vacatures?

Het effect van Google for Jobs is in veel landen waar de dienst al actief is behoorlijk significant gebleken. Uit Amerikaans onderzoek bij verschillende bedrijven bleek onder meer het volgende:

  • 18% meer sollicitanten (Johnson&Johnson)
  • 10% lager bouncepercentage van Google-bezoekers naar vacature pagina’s (ZipRecruiter)
  • 15% meer verkeer naar vacaturepagina (McKesson)

Kortom; het loont enorm wanneer jouw vacatures op een jobboard aanwezig zijn dat een partnership heeft met Google. Google for Jobs wordt straks hét startpunt voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan.

Moet ik nog wat veranderen aan mijn vacatures voor Google for Jobs?

In de meeste gevallen dien je jouw vacatures te herschrijven en aan te vullen. Sterke vacatureteksten worden namelijk nog veel belangrijker dan nu al het geval is. Het is dan ook zaak dat je kritisch naar de huidige en toekomstige vacatureteksten kijkt. Oude vacatureteksten knippen en plakken en daarna een paar kleine dingen aanpassen is er niet meer bij. In plaats daarvan dien je te zorgen voor frisse, originele content met heldere en relevante informatie om zo goed op te vallen bij sollicitanten en Google. Daarnaast is het belangrijk om verplichte velden in te vullen over de functie. Denk hierbij aan zaken als: de plaatsingsdatum, omschrijving, locatie, titel, organisatie, dienstverband en salariëring.

Download het Google for Jobs stappenplan

Wil je meer weten over welke stappen je moet doorlopen om je vacatures zo goed mogelijk zichtbaar te krijgen, download dan ons stappenplan voor het MKB.

Hulp nodig?

Intermediair en Nationale Vacaturebank werken hier al twee jaar achter de schermen keihard aan en hebben alles technisch perfect ingericht zodat jouw vacature zo snel en goed mogelijk in Google for Jobs komt. Hulp nodig? We staan voor je klaar. Neem contact op via 020 2042200 of via ons contactformulier.

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons