De reden om divers te werven kan voor iedereen verschillen. Waar de een het simpelweg moreel verantwoord vindt, heeft de ander misschien juist een business-onderlegde verantwoording nodig. Wij hebben daarom de sociale én de economische redenen om divers te werven op een rijtje gezet.

 

Een topprioriteit voor bedrijven

Uit onderzoek van adviesbureau McKinsey kwam een opmerkelijk statistiek: gemiddeld behalen bedrijven met meer etnische diversiteit 36% meer succes dan hun minder en niet-diverse concurrenten. “Bedrijven die stilzitten, zullen verder achterraken op hun concurrenten. Je kunt beter nú investeren”, zo meldde het adviesbureau in 2020.

Het duurde vijf jaar voordat McKinsey’s voorspelling steeds meer realiteit werd. Mede dankzij de globale Black Lives Matters-movement, en de bijkomende discussies die aanzetten tot reflectie, werd een diversiteitsstrategie ineens een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering. Uit een onderzoek onder Amerikaanse CEO’s blijkt dat maar liefst 93% een strategie op gebied van diversiteit en inclusiviteit als hoofdprioriteit zien voor de toekomst van hun bedrijf. 

 

Ook in Nederland?

In Nederland ligt de verhouding nog iets anders. Uit onderzoek van de Nationale Vacaturebank blijkt namelijk dat 58% van Nederlandse werkgevers aangeeft dat de organisatie geen doelstelling of beleid heeft op het gebied van diversiteit. Een ander onderzoek van Adviesbureau Berenschot kwam zelfs nog tot een hoger percentage: 66% van Nederlandse bedrijven gaf daarin aan een geen actief diversiteitsbeleid uit te voeren. 

 

Denk aan de ouderen

Aan de werknemerskant signaleert de Nationale Vacaturebank een aantal diepere oorzaken. Uit onderzoek onder 2100 respondenten bleek dat het grootste deel van respondenten te maken gehad met leeftijdsdiscriminatie. Daarin spelen de pensioenplicht en het CAO-systeem in Nederland volgens experts hoofdrollen in het proces van de discriminatie. 

“Als je een bepaalde leeftijd hebt bereikt, zegt de overheid dat je moet stoppen met werken”, zegt econoom Jan van Ours in het onderzoek. “Daarmee zorgen ze voor institutionele discriminatie en vakbonden dragen daaraan bij. Het signaal wordt afgegeven dat je niet meer kan meedraaien wanneer je ouder bent. Er wordt niet daadwerkelijk gekeken of je nog iets kunt.” 

 

En aan de millennials 

Terwijl het merendeel van Nederlandse bedrijven dus nog achter de feiten loopt, verandert de wereld iedere dag verder – en zo ook de wensen van nieuwe en huidige werkzoekers. Met name millenials geven te kennen dat zij alleen voor een bedrijf willen werken wanneer de visie van een bedrijf overeenkomt met hun eigen visie in het leven. Primair onderdeel van die visie? Een diverse en inclusieve werksfeer. 

“In 2025 zal 75% van het wereldwijde personeelsbestand bestaan uit millennials”, stelt Vijay Eswaran, voorzitter van QI Groep. “Oudere generaties zien diversiteit vaak nog door een lens van ras, gelijkheid en vertegenwoordiging. Millennials zien dat als een soort samensmelting van verschillende ervaringen, achtergronden en perspectieven. Zij zien de ideale werkplek als een ondersteunende omgeving die ruimte biedt aan die verschillende perspectieven.”

Uit een rapport van Page Group Nederland blijkt dat 61,7% van werkgevers dat ook als primaire reden aangrijpt om een diversiteitsbeleid door te voeren. “Een open en inclusieve bedrijfscultuur, en de mogelijkheid om in internationale en diverse teams te werken, kunnen zeker voor millenials de doorslag geven. Diversiteit binnen het bedrijf is dus een belangrijk strategisch voordeel om het beste talent binnen te halen.”

 

Tips voor werkgevers en recruiters:
– Check alle vacatureteksten driedubbel om ervoor te zorgen dat er geen bewust, of onbewust taalgebruik inzit dat ervoor kan zorgen dat bepaalde bevolkingsgroepen minder snel solliciteren. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel van Nationale Vacaturebank. 

 

‘Een no-brainer’

Er zijn meerdere redenen waarom je diverser en inclusiever zou willen werven. “Misschien ben je gewoon van mening dat het simpelweg het juiste is om te doen”, stelt Eswaran. “Maar wat eigenlijk alles laat zien, is dat er een business case aanhangt waar je u tegen zegt. Het levert iedere organisatie, in welke sector dan ook, uiteindelijk resultaat op. De financiële impact is een no-brainer.

Diversiteit binnen een bedrijf stimuleert niet alleen direct winst, het maakt het bedrijf ook innovatiever, zo stelt een uitgebreide, wereldwijde studie van de Boston Consulting Group. Daaruit blijkt dat wanneer een werkgever diversiteit op managementniveau doorvoert, dit het bedrijf maar liefst 19% ‘innovatiever’ maakt. “Alles dat we meten laat een directe correlatie zien tussen diversiteit en innovatie”, stelt het rapport. 

Tips voor werkgevers en recruiters:
–  Meet niet alleen de diversiteit in het hele bedrijf, maar bijvoorbeeld per team of afdeling. Vaak bestaat er alleen een vorm van diversiteit in praktische beroepen en niet op managementniveau.

 

Betere samenwerking en meer productiviteit

Wanneer het over divers werven gaat, wordt de nadruk vaak gelegd op degene die het kantoor binnenkomt – en gaat het minder over de impact op de huidige werknemers. Uit Brits onderzoek blijkt dat door meer op diversiteit te werven, teams productiever zijn geworden, en beter zijn geworden in het oplossen van problemen. 

De positieve neveneffecten van een diversiteitsbeleid houden daar nog niet op. Zo wordt door 62,2% van Nederlandse bedrijven een ‘betere en stimulerendere werkomgeving’ als belangrijkste neveneffect genoemd, meldt Page Group Nederland. Een betere samenwerking tussen teams werd door 33,8% benadrukt, terwijl een hogere retentie en hogere tevredenheid van werknemers door 29,7% benoemd wordt als belangrijk, intern succes.

 

Klaar om divers te gaan werven? 

De economische redenen op een rij: 

  • Er bestaat een direct verband tussen diversiteit op leiderschapsniveau en de innovatie binnen een bedrijf.
  • Er bestaat een direct verband tussen diversiteit van het werknemersbestand en de winst van een bedrijf.
  • Een beleid op diversiteit zorgt er (in)direct voor dat je meer, jong talent aan kunt trekken en behouden voor jouw organisatie
  • Een beleid op diversiteit zorgt ervoor dat je beter inspeelt op de behoefte van de toekomstige werkgeneratie, aan zowel klant- als werknemerskant. 

De sociale redenen op een rij:

  • Er bestaat een direct verband tussen een beleid op diversiteit en de productiviteit van werknemers.
  • Een beleid op diversiteit zorgt ervoor dat teams beter samen werken.
  • Een beleid op diversiteit zorgt voor een betere en stimulerendere werkomgeving.

 

De Diversiteits Check 

Om je verder op weg te helpen met het formuleren van een diversiteitsstrategie, hebben wij De Diversiteits Check geschreven. Het is hierin wel van belang dat je beseft dat diversiteit niets is dat je zomaar afvinkt. Echte diversiteit en inclusiviteit kan pas plaatsvinden wanneer het gepaard gaat met dieper bewustzijn. De check vormt echter een goed startpunt voor jouw diversiteitsstrategie. 

 

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons