Recruitment is in de laatste decennia compleet veranderd. Terwijl sommige veranderingen â zoals de digitalisatie â subtiel hebben plaatsgevonden, staan de volgende baanbrekende ontwikkelingen alweer voor de deur. Meten is weten werd in in 2020 al Ă©Ă©n van de belangrijkste recruitment trends. Tegelijkertijd is het in de globaliserende wereld cruciaal om die data in te zetten ten behoeve van wervingsdatabases om bad hires te voorkomen.
Maak beslissingen op basis van data
Volgens onderzoek van Harver is 75% van alle hires een bad hire. Met een traditioneel recruitmentproces interview je talloze kandidaten die achteraf ongeschikt blijken â en investeer je onnodig tijd en geld. Daarin ligt een cruciale rol voor data, die volgens recruitment-expert Tilda LindĂ©n overal te vinden is. âHet is de snelste manier om het bad hires getal te verkleinen.â
LindĂ©n vergelijkt de datadrang met het kopen van nieuwe golfclubs. âAls jij een professioneel golfer wilt worden, dan is het niet genoeg om clubs te kopen en de biografie van Tiger Woods te lezen. Je moet oefenen! Hetzelfde geldt voor jouw recruitmentproces en business performance. Je moet gaan meten, en gaan oefenen met de cijfers die uit jouw meetpogingen komen.â
Wat moet je meten?
We schreven al eerder over Key Performance Indicators, afgekort: KPIâs. Ieder bedrijf kent zijn eigen belangrijkste kerngetallen, die uiteindelijk een rol moeten spelen in het wervingsproces. Meet bijvoorbeeld waar jouw beste werknemers, jouw good hires, vandaan komen. Of meet hoe lang het duurt voordat je een werknemer als productief kunt beschouwen (time-to-productivity).
Tips voor werkgevers en recruiters:
|
Wat maakt een kandidaat een good hire?
Dat is dan de essentiĂ«le vraag. Wanneer is een kandidaat een good hire, en misschien nog wel belangrijker: wat gaat er mis, waardoor slechts 25% gĂ©Ă©n bad hire is? Volgens recruitmentgoeroe John Sullivan kan ieder bedrijf, ongeacht de grootte, leren van de bekendste start-up hub ter wereld: Silicon Valley. âIeder succesvol bedrijf meet de kwaliteit van hun business proces: is een strategie of product succesvol, of niet? En waarom is dat zo? Dat is het meten van de output.â
Sullivan constateert echter dat die methode zich niet altijd vertaalt naar het recruitmentproces, zelfs niet bij bedrijven als Google. âWe kunnen heel veel leren van Google, maar zelfs zij stoppen niet het maximale in het meten van outputs in recruitment: de kwaliteit van de kandidaat.â Dat is volgens Sullivan een grote fout. âWat maakte een kandidaat uiteindelijk geschikt, of ongeschikt? Waarom presteert hij beter of slechter in vergelijking met voorgaande hires?â
Your next hire is starting in 15, 14âŠ
âWanneer je er bijvoorbeeld achter komt dat 50% van je beste hires uit referrals komen, dan moet dat je prioriteit wordenâ, zegt Sullivan. âDaar moet je dan je aandacht op vestigen. De beste organisaties moeten eigenlijk hun werknemers overtuigen van het idee dat zij 24/7 talentscout zijn voor het bedrijf â en dat ze maar een paar aanbevelingen van hoge kwaliteit per maand moeten doen.â
Daarachter schuilt volgens Sullivan een methode die ook door Netflix toegepast wordt. âNetflix stelt dat een goede collega alles overtreft: Excellent colleagues trumps everything else. Het beste dat je dus kunt doen voor je werknemers is A-spelers te werven om mee samen te werken.â
Tips voor werkgevers en recruiters:
|
Ervaring is minder belangrijk dan je denkt
Uit onderzoek van Florida State University-professor Chad H. Van Iddekinge blijkt dat organisaties Ă©Ă©n element als het allerbelangrijkste zien in het wervingsproces: de ervaring van de kandidaat. Maar liefst 82% van alle vacatures spreekt een duidelijke voorkeur uit voor ervaring.
Hoe vaak heb je een vacature voorbij zien komen die om minimaal vijf jaar ervaring vraagt? Hoe vaak heb je zelf zoân tekst geschreven? Uit hetzelfde onderzoek van FSU blijkt dat ervaring wel degelijk een rol speelt in het succes van de werknemer, maar alleen in het begin. âZelfs wanneer mensen uit exact hetzelfde beroepsveld kwamen, en dus jaren ervaring hadden, deden ze het op lange termijn uiteindelijk nooit beter dan andere, minder ervaren werknemers.â
Van Iddekinge, in samenwerking met een aantal collegaâs, vond geen enkele correlatie tussen voorgaande werkervaring en het succes van een werknemer. âBedrijven zoeken mensen met ervaring, omdat ze denken dat zij al de nodige kennis en skills hebben opgebouwd. Denk in plaats daarvan na over de persoonlijkheid die nodig is voor een functie, in plaats van de ervaring. Daarin zijn intellect, energie en integriteit hele belangrijke factoren.â
Tips voor werkgevers en recruiters:
|
Sneller en beter werven met talent pools
Wat in ieder geval geldt is dat superieur, total talent iedere organisatie een enorme productiviteitsboost geeft. Recent onderzoek van McKinsey stelt dat een high performer maar liefst 400% productiever is dan een gemiddelde werknemer. De data die je inzet om beter talent te identificeren kan evengoed ingezet worden om een talent pool te creëren: een database met potentiële kandidaten.
Dat zijn niet zozeer mensen die op zoek zijn naar een baan, maar wellicht ooit in aanmerking kunnen komen. âSlechts 25% van het personeelsbestand is actief op zoek, maar 85% wil best een keer koffie drinkenâ, stelt entrepreneur Eric Feng. Dat kan dus zomaar een behoorlijk grote Excel-sheet worden, gevuld met afgewezen kandidaten, leads vanuit evenementen of beurzen, latente baanzoekers of LinkedIn-connecties.
Een goede talent pool staat aan het hart van een snellere, efficiĂ«ntere recruitmentstrategie. Het zorgt bovendien voor een goede score in een aantal belangrijke KPIâs. Het reduceert de tijd die je anders kwijt bent aan het zoeken van een kandidaat (time-to-hire), het maakt wervingscampagnes overbodig waardoor je geen kosten kwijt bent aan een campagne (cost-of-hire) â en het zorgt ervoor dat je voorafgaand de sterke kandidaten al kunt identificeren (quality-of-hire).
Tips voor werkgevers en recruiters:
|