Het vinden van de juiste persoon voor de juiste functie lijkt tegenwoordig soms een onmogelijke taak. Heb jij al een recruitment afdeling binnen je bedrijf of is jouw HR afdeling voornamelijk bezig met het benaderen van nieuw personeel? De zogenoemde sourcingsdruk is flink toegenomen. Dit houdt kortgezegd in dat er nog nooit eerder zoveel personen uit de Nederlandse beroepsbevolking zijn benaderd door een werkgever of bureau voor een nieuwe baan. Eerder schreven we al over de recruitment trends van 2021, maar hoe staat het er nu voor en wat kun jij doen om de geschikte kandidaat te vinden?

De huidige arbeidsmarkt

De groei van de Nederlandse economie beïnvloedt de arbeidsmarkt. De krapte op de arbeidsmarkt is daarom nog altijd ongekend hoog. Aan het begin van de coronacrisis was men bang dat er veel zou veranderen, maar door de steunmaatregelen van de overheid is er nauwelijks werkloosheid ontstaan. Wat echter wel een grote rol speelt bij de arbeidsmarktkrapte is het feit dat alle babyboomers met pensioen gaan en de vergrijzing steeds meer toeneemt. Door de nog altijd groeiende economie zorgt dit voor alleen maar meer banen die vrijkomen, zonder dat dat invulling voor is. Lees hier meer over in onze blog over werven op competenties in plaats van skills.

Daarnaast telt Nederland op dit moment rond de 400 duizend werklozen. Dit is procentueel rond de 3,8 procent en dat is erg laag voor een werkloosheidspercentage. De werkloze beroepsbevolking bestaat uit alle 15- tot 75 jarigen die in Nederland wonen en geen betaald werk hebben, maar wel zoeken en direct beschikbaar zijn.

De zoektocht naar goed personeel

Werven en werken als recruiter kan momenteel een flinke uitdaging zijn. Juist door de krappe arbeidsmarkt heeft de kandidaat het voor het zeggen. Het is daarom juist nu het moment om een proactieve houding aan te nemen en je te focussen op jou en wie de perfecte kandidaat is voor de jobs die je aanbiedt.

Er zijn gelukkig wel een aantal zaken die het jou als werkgever/recruiter een stuk gemakkelijker maken. Zo is namelijk bekend dat februari en september de maanden zijn dat de meeste mensen op zoek zijn naar een nieuwe baan en dus ook meer open staan voor recruiters. Dat berichtje op LinkedIn of dat belletje van een paar minuten kan het verschil maken.

Stel daarnaast een duidelijk plan op. Want hoe ziet de groei van jullie bedrijf er uit en wie heb je daarvoor nodig? Groeit men intern gemakkelijk door? Dan is het slim om nieuwe juniors aan te nemen, dit kost namelijk gemiddeld minder tijd in zoeken, maar wel meer tijd in training dan de zoektocht naar iemand met een management functie. Heb je daarbij ongepland en dus binnen een korte periode een aantal nieuwe mensen nodig? Dan helpt het heel erg als je niet al te veel tijd nodig hebt om toestemming te krijgen partners of andere leidinggevenden. Het is daarom verstandig om die lijnen kort en duidelijk te houden.

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons