Werknemers hebben steeds meer keuze en zijn daarom veeleisender, zij vinden een goede werksfeer Ć©n opleidingsmogelijkheden steeds belangrijker. Organisaties moeten meer doen om personeel te vinden en te houden. Hierdoor komen veranderingen als zelfsturende teams, langer ouderschapsverlof en ruimere opleidingsbudgetten om de hoek kijken.

Neem de tijd

Neem interessante kandidaten serieus door ze persoonlijk en geĆÆnformeerd te benaderen. Het is belangrijk ze op de hoogte te houden van elke stap in het proces en persoonlijke feedback te geven. Verder is het van belang om altijd je woord te houden: bel altijd een kandidaat terug en scheep ze nooit af met standaard afwijzing. Een goede reputatie begint bij een strak en persoonlijk recruitmentproces.

Employer branding is key

Talenten vinden het steeds belangrijker dat er een goede klik is met het bedrijf. Hoe meer jij laat zien van jouw bedrijfssfeer, hoe beter potentiĆ«le kandidaten kunnen oordelen of ze goed bij jullie passen. Wie jij bent, waar jij voor staat en hoe het is om bij jou te werken zijn doorslaggevend. Een ā€˜Werken bijā€™-website met persoonlijke verhalen, een video bij je vacature en bijvoorbeeld een Instagramkanaal zijn een goed begin om te vertellen wie jij bent. Met andere woorden: creĆ«er een employer brand waar talenten graag willen werken. Door uit te dragen wat jouw bedrijf bijzonder maakt en dicht bij jezelf te blijven, kun je het beste kandidaten aantrekken. Een helder werkgeversmerk zorgt daarnaast voor duidelijkheid bij potentiĆ«le kandidaten. Zo komen kandidaten niet voor verrassingen te staan als ze in dienst zijn.

Voorbeelden van een creatief personeelsbeleid

  • Bij softwarebedrijf OnGuard zijn ze niet bang om vacatures in het buitenland uit te zetten. In heel Europa bevinden zich geschikte talenten en zolang je binnen Europa werft, zijn visas over het algemeen geen probleem.
  • Bij internetbureau NedBase zorgen ze voor een goede sfeer door middel van zo min mogelijk hiĆ«rarchie. Dit zorgt voor vrijheid, creativiteit en vrolijke werknemers.
  • Bij affiliate marketingbedrijf M4N wordt veel gebruik gemaakt van talentvolle stagiaires, die tijdens hun stageperiode opgeleid worden om vervolgens in dienst te komen. Zo werf je interessant talent nog voordat zij de arbeidsmarkt op komen.
  • Bij Happyjobs worden mensen aangenomen op basis van hun karakter en niet op hun cv: de mens staat voorop. Iedere dag ligt de focus bedrijfsbreed op het werkgeluk van iedere werknemer.

Blije werknemers zijn ambassadeurs van jouw werkgeversmerk. Hoe enthousiaster jouw personeel is over het bedrijf, de werkzaamheden en de sfeer, hoe meer bevlogen zij spreken over hun baan. Hierdoor gaan steeds meer potentiƫle sollicitanten je zien als een aantrekkelijke werkgever.

 

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons