Nu, meer dan ooit, is het belangrijk dat jouw organisatie zich onderscheid ten opzichte van de concurrent. Hoe sterker je werkgeversmerk, hoe makkelijker je talent kunt aantrekken en behouden.

Employer Branding begint bij inzicht in je doelgroep en geeft antwoord op de vragen: Wat vindt jouw doelgroep belangrijk aan een werkgever? Hoe bekend is jullie werkgeversmerk, en wat is jullie imago onder verschillende doelgroepen?

Op basis van dit inzicht kun je goed bepalen wat het onderscheidend vermogen is van jouw organisatie, ten opzichte van de concurrent. Welke belofte ga jij doen aan je (nieuwe) collega’s en wat wordt je boodschap per doelgroep?

Intermediair Imago Onderzoek

Inzicht in hoe de ambitieuze professionals van Nederland aankijken tegen jouw werkgeversmerk is hét startpunt voor de juiste Employer Branding strategie. Het Intermediair Imago Onderzoek (IIO) wordt jaarlijks uitgevoerd onder 5.800 respondenten door onderzoeksbureau Motivaction.

Breng het Employer Brand van jouw organisatie in kaart en krijg inzicht in:

  • Naamsbekendheid als werkgever
  • Voorkeur (zou ik willen werken)
  • Het imago van je werkgeversmerk

De resultaten worden afgezet tegen het gemiddelde van de benchmark van 60-70 organisaties. Hieruit kun je er 9 kiezen met wie je in detail wilt worden vergeleken.

Employer Branding begint bij inzicht in je doelgroep en werkgeversmerk.

Hoe sterker je werkgeversmerk, hoe makkelijker je talent kunt aantrekken en behouden. Daarbij is het belangrijk om erachter te komen wat de push- en pullfactoren van jouw doelgroep zijn.

Uit het jaarlijkse onderzoek van het Intermediair Imago onderzoek 2022 in samenwerking met Motivaction kwam een top 3 naar voren.

Top 3 Pushfactoren:

  1. Ontevreden over inkomen.
  2. Weinig doorgroeimogelijkheden.
  3. Inhoud van het werk is niet leuk/ uitdagend genoeg.

Top 3 Pullfactoren:

  1. Prettige collega’s.
  2. Inhoud van het werk is leuk/ uitdagend genoeg.
  3. Goede werk privé-balans.

Het imago van jouw werkgeversmerk

Het Intermediair Imago Onderzoek biedt inzicht in het imago van jouw werkgeversmerk.
De volgende elementen worden in kaart gebracht:

  • De naamsbekendheid van je werkgeversmerk.
  • Welke imago aspecten jouw doelgroep belangrijk vindt.
  • Hoe je als werkgever scoort op de verschillende imago aspecten.
  • Hoe je naamsbekendheid en imago zijn ten opzichte van 9 zelfgekozen andere organisaties.

Dit is het uitgangspunt voor het bepalen van jouw Employer Branding strategie en communicatie per doelgroep.

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons