Binnenkort gaat Google for Jobs live en dat gaat een flinke impact hebben op het vacaturelandschap in Nederland. Zijn jobboards straks nog wel relevant? Wat is het het effect op vacaturesites en de online werkenbij pagina van bedrijven? Wat betekent het voor de rol van recruiters? Je leest het in onderstaand artikel over Google for Jobs.

Google for Jobs. Wat is het nu eigenlijk?

Google For Jobs is een specifieke zoekmachine binnen Google die puur gericht is op het zoeken van vacatures. Wat Google Shopping nu is voor het kopen van producten binnen de Google zoekfunctionaliteit, is Google for Jobs voor vacatures. Niet zo vreemd, want 73% van de werkzoekenden start de zoektocht op Google. Vacatures die openbaar op het internet staan worden door Google geïndexeerd. Aan de hand van de optimalisatie-eisen van Google hanteren zij een ranking van deze vacatures. Wanneer werkzoekenden Google for Jobs gebruiken om te zoeken naar vacatures dan worden de meeste geoptimaliseerde en passende vacatures getoond. Deze worden getoond in een widget onder de betaalde advertenties en vóór de organische resultaten van Google.

Google for Jobs en veranderende rol van recruiters

Voor recruiters gaat dit veel gevolgen hebben. Voor individuele recruiters, partijen die een niche bedienen of recruiters die specialistisch te werk gaan liggen er veel mogelijkheden. Hoe unieker het aanbod aan vacatures, hoe hoger de ranking in de zoekmachine. De kwalitatieve recruiter kan zich dus gratis in de “picture” spelen. Wel zullen de wervende teksten om kandidaten aan te spreken veel specifieker geformuleerd moeten worden. Vage teksten als ‘Een mooie uitdaging bij de Opdrachtgever’ scoort slecht. Zo vereist Google for Jobs onder andere dat de daadwerkelijke organisatie erbij moet staan. Ook transparantie over salariëring is een belangrijke pijler om de vacature goed te laten ranken. Hoe duidelijker en specifieker de informatie rond een vacature geformuleerd wordt, hoe hoger de ranking. Hoe dit precies in zijn werk gaat, leggen we uitgebreid uit in een stappenplan, maar daar later meer over.

Google for Jobs en jobboards

De optimalisatie-eisen gelden ook voor vacatureteksten bij jobboards. Als gevolg van Google for Jobs zullen bedrijven en intermediairs hun geld zorgvuldiger willen uitgeven aan advertenties op aangesloten jobboards. De vacatures van jobboards die partner zijn van Google en hun vacatureteksten geoptimaliseerd hebben, zullen hoog in de zoekresultaten eindigen. Jobboards zoals Nationale Vacaturebank, Monsterboard en Intermediair zijn voorbeelden van dergelijke partners en zullen hoge posities kennen in de zoekresultaten. Indeed daarentegen is geen jobboard maar zelf een vacaturezoekmachine en hun resultaten zullen daardoor veel minder of zelfs helemaal niet zichtbaar zijn via Google for Jobs. Belangrijke voorwaarde voor goed scorende vacatures bij jobboards is de prioriteit bij het (her)schrijven van vacatureteksten. Intermediair en Nationale Vacaturebank volgen alle richtlijnen van Google for Jobs, zowel technisch als inhoudelijk. Lees alles over deze richtlijnen in ons stappenplan.

Wat betekent Google for Jobs voor de werken-bij sites van werkgevers?

Voor werkgevers liggen er ook mooie kansen. Voorheen was het heel lastig om organisch te ranken met een vacature boven die van de grote jobboards. Het grote verschil met Google for Jobs is dat niet het platform maar de vacature leidend wordt in de ranking. Grote kans dus dat de corporate website als eerste getoond wordt mits de vacatureteksten geoptimaliseerd zijn. Omdat de oorsprong van de vacature bij de werkgever zit, zal Google deze hoger ranken dan het bureau die dezelfde vacature in opdracht van de werkgever uitzet.

Nationale Vacaturebank en Intermediair werken al twee jaar achter de schermen keihard samen met Google en hebben alles technisch perfect ingericht zodat jouw vacature zo snel en goed mogelijk in Google for Jobs komt. Wij bieden de vacatures namelijk actief aan bij Google, zodat deze direct geïndexeerd en geranked kunnen worden. Doorgaans indexeert Google om de zoveel tijd de vacatures die online openbaar zichtbaar zijn. Hierdoor zou het een week kunnen duren voordat je vacature getoond wordt in de zoekresultaten van Google for Jobs. Wij hebben een koppeling met Google gemaakt, waardoor onze vacatures er veel sneller op zullen staan.

Wil je weten waar Google for Jobs vacatureteksten aan moeten voldoen en hoe je deze het beste kunt optimaliseren? Download dan hier het de Google for Jobs Gids.

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons