Ons werklandschap is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Wat zijn tegenwoordig de behoeften van werknemers? En hoe kijken zij aan tegen hybride en remote werken? Nationale Vacaturebank ging op zoek naar antwoorden. Samen met onderzoeksbureau Motivaction ondervraagden ze duizend respondenten tussen de 18 en 67 jaar. Wat blijkt: de helft van hen zou niét overstappen naar een bedrijf als hybride werken daar niet mogelijk is.

Trends in werknemersland

Fulltime op kantoor werken is voor veel mensen verleden tijd. Een paar dagen per week thuis – of op een andere locatie – je laptop openklappen, lijkt de nieuwe norm. Het onderzoek van Motivaction en Nationale Vacaturebank bevestigt deze trend: 41 procent van de ondervraagden vindt het belangrijk dat hun werkgever hybride werken aanbiedt, voor bijna een kwart is het van doorslaggevend belang. De belangrijkste redenen: thuiswerken bespaart een hoop reistijd, zorgt voor een betere werk-privébalans én maakt dat werknemers hun tijd beter kunnen indelen.
Ook remote werken is in trek: 35 procent wil graag bij een organisatie werken die deze optie aanbiedt, 18 procent geeft aan dat dit zelfs een vereiste is. Ook hier zijn de reistijd, de balans tussen werk en privé en een betere tijdsindeling de voornaamste redenen. Maar 12 procent van de 18 tot 24-jarigen noemt nog een argument waarom ze graag remote willen kunnen werken: het biedt ze de mogelijkheid om tijdelijk in het buitenland te werken.

Van baan wisselen

Het onderzoek laat zien dat werkzoekenden de thuiswerk-optie zeker meenemen in hun zoektocht naar een nieuwe baan. De helft van de respondenten zou niét overstappen naar een andere werkgever als deze hybride werken niet toestaat. In de leeftijdscategorie 55 tot 67 jaar is dat zelfs 64 procent. Onder 18- tot 24-jarigen zijn dat er opvallend minder, namelijk 33 procent.
Maar, wie denkt dat werken op kantoor passé is, heeft het mis. Want ondanks dat thuiswerken in de mode is, zijn er ook genoeg redenen om wél naar kantoor te gaan. De respondenten geven aan dat ze daar makkelijker kunnen samenwerken en meer verbinding met collega’s hebben. Bovendien houden ze zo werk en privé beter gescheiden.

Werkgever van de toekomst

Het is duidelijk: thuiswerken is populair, maar we hoeven het kantoor zeker niet af te schrijven. Wil je als organisatie met de tijd meegaan, je huidige werknemers tevreden houden en nieuw personeel aantrekken, dan zit er maar één ding op: creëer een fijne werkomgeving, zowel thuis als op kantoor.

Hoe je dat doet? Door je secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden onder de loep te nemen. Zorg dat je werknemers een fijn thuiskantoor hebben, zodat ze hun werkzaamheden goed op afstand kunnen doen. Draag bijvoorbeeld bij aan een bureaustoel, extra scherm of werklaptop. Ook kun je ze een thuiswerkvergoeding bieden, of tegemoetkomen in de kosten voor internet en elektriciteit.
Voor je werknemers die liever wél naar kantoor komen, zorg je voor goede voorzieningen: lekkere koffie, een gezamenlijke teamlunch, een bedrijfskantine en kantoorkeuken. Allemaal manieren om je werknemers tevreden te houden – wáár ze ook werken.

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons