Een aantrekkelijke Employer Branding is gebouwd op een goede Employer Value Proposition. Maar wat is een Employer Value Proposition precies? Dit vertelt wat jij jouw (toekomstige) werknemers te bieden hebt, in termen van werknemerswaarde. Een EVP is meer dan alleen een arbeidsvoorwaarde, maar gaat ook erg om ontwikkelingsmogelijkheden, cultuur en de waarden van je bedrijf. Zeker in deze tijd van schaarste is dit bij veel kandidaten doorslaggevend bij het kiezen van een volgende stap in hun carrière. Met een goede Employer Value Proposition laat je zien wat de meerwaarde is om bij jouw bedrijf te werken. Je geeft in feite antwoord op de vraag van werknemers: ‘‘Wat levert het mij op?’’. Lees snel deze blog en kom erachter hoe je de juiste Employer Value Proposition bouwt voor jouw bedrijf.

Het belang van jouw huidige werknemers

Om een duidelijke Employer Value Proposition op te stellen, moet je natuurlijk nagaan wie jouw ideale werknemers zijn en wat hun wensen zijn. Hierbij moet je onderzoek doen naar je doelgroep. Wie zijn zij precies? Wat drijft hen? Wat vinden zij écht belangrijk? Dit kan je onder andere doen door in gesprek te gaan met je huidige werknemers. Vraag aan hen wat hen drijft en wat voor hen belangrijk is in het leven, maar ook wat zij tot nu toe waarderen binnen jouw organisatie en wat zij nog missen.

Tijdens het vaststellen van je Employer Value Proposition, zijn je werknemers een erg belangrijke schakel. Zorg dus dat je precies te weten krijgt hoe zij over het bedrijf en jou als werkgever denken. De beste manier om dit te doen is door met elke werknemer in gesprek te gaan, zo houd je het persoonlijk. Maar als je werkgever van een bedrijf bent met meer dan 40 werknemers, is dit natuurlijk niet te doen. Dan zou je ervoor kunnen kiezen om je werknemers een enquête in te laten vullen.

Wat willen je toekomstige werknemers?

Nu heb je een goed beeld van de wensen van je huidige werknemers. Maar hoe kom je nu achter de wensen van jouw toekomstige werknemers? Hiervoor moet je jouw doelgroep goed analyseren. Dit zou je kunnen doen door gebruik te maken van een Candidate Persona.

Meer weten over de Candidate Persona? Lees het in hoofdstuk 2 van onze Skyscraper: ‘’Alles wat je moet weten over Employer Branding’’.

Vraag jezelf af: op wat voor personen richt ik me, wat vinden zij belangrijk in het leven en waar halen zij voldoening uit? De stad waar je woont kan al invloed hebben op de levensstijl en waarden. Als je bijvoorbeeld personeel uit Amsterdam zoekt, of meer in het zuiden richting Limburg, dan kan het zijn dat deze personen van elkaar verschillen. Zorg er wel voor dat je altijd goed onderzoek doet of dit daadwerkelijk zo is, je wilt natuurlijk geen valse conclusies trekken.

Ga daarnaast na of je naar een medewerker op zoek bent die bijvoorbeeld gespecialiseerd is in sales en management, of dat je liever iemand hebt die zich richt op makelaardij en vastgoed? Wanneer je deze punten op een rijtje hebt, ben je al een eind op weg.

Combineer vervolgens de wensen van je huidige en toekomstige werknemers en voilà: jouw werknemers behoeften zijn in kaart gebracht.

Wat zijn belangrijke waardes voor jou?

Het vaststellen van de wensen van jouw werknemers is niet het enige belangrijke onderdeel van een Employer Value Proposition. Zo moeten deze wensen natuurlijk ook achter de waardes van jouw bedrijf staan. Want wat wil jij als werkgever nou het liefst uitstralen? Wat wil jij jouw werknemers bieden? Waarschijnlijk staan de meeste waardes hiervan in lijn met de wensen van jouw werknemers, maar door het op een rijtje te zetten kom je wellicht elementen tegen die je mist bij je werknemers of bij jezelf.

Een sterke EVP opzetten doe je zo

Om een sterke EVP op te zetten of te creëren, is het van belang om rekening te houden met deze inzichten:

1. Een EVP moet geloofwaardig zijn.

De buitenkant moet er natuurlijk goed uitzien, maar de binnenkant is het grootste belang. Als je namelijk onwaarheden gaat verkondigen, trek je uiteindelijk mensen aan die niet passen bij de cultuur van jouw organisatie. Alleen met een eerlijk verhaal kun je talent aantrekken én behouden.

2. Verschillende generaties

Juist in een organisatie waar verschillende generaties werkzaam zijn, zorgt dit voor stabiliteit en veerkracht. Naast de wat oudere werknemers die waarschijnlijk meer inzicht, ervaring en kennis hebben, is het ook van belang om jong talent aan te nemen. Zij beschikken namelijk over skills die voor jouw organisatie van belang zijn. Besef je wel dat jonge medewerkers vaak andere waardes terug willen zien in de EVP, dan de oudere medewerkers. Zorg dat je deze waardes allemaal meeneemt en hiervan de perfecte EVP opzet die voor alle generaties van belang is.

3. Haal je feiten uit onderzoek

Wat werkt nou beter, dan uit andere onderzoeken te halen wat wel en niet werkt? Zo verkrijg je informatie over hoe je bepaalde talenten naar je toe kan trekken aan je kan binden. Op gebied van baanzekerheid, salaris en ontwikkelen scoren grote bedrijven bijvoorbeeld erg hoog. Terwijl op gebied van een goede balans tussen werk en privé, scoort een MKB juist beter.

Houd bij het opzetten van een sterke EVP dus rekening met deze inzichten. Alleen zo kan je het juiste talent aan jouw organisatie binden.

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons