Kandidaten die vol enthousiasme het sollicitatieproces doorlopen, medewerkers die na jaren nog steeds met veel passie binnen het bedrijf werken of oud-medewerkers die als ambassadeur hun tevredenheid uitspreken naar buitenstaanders. De filosofie ‘zijn je medewerkers blij, dan zijn je klanten blijer’ wordt steeds meer ontdekt door bedrijven. Behoud je tevredenheid onder je medewerkers, dan levert dat alleen maar meer succes en winst op. Bovendien trek je zo nieuwe talenten sneller naar je bedrijf door de goede reputatie. En dat laatste is zeker niet verkeerd in deze schaarste aan talenten op de krappe arbeidsmarkt. Wat kan helpen bij het behouden van medewerkerstevredenheid, is het in kaart brengen van de employee journey.

Employee journey betekenis

Bij de employee journey gaat het om de reis die medewerkers afleggen bij een organisatie; vanaf het eerste contactmoment dat iemand komt solliciteren tot aan het moment dat diegene zijn handtekening onder een contract zet. Hierbij staan alle contactmomenten tussen de organisatie en de medewerkers centraal. De employee journey biedt werkgevers inzichten in de beleving van medewerkers. Deze contactmomenten worden ook wel de employee journey touchpoints genoemd.

Waarom is de employee journey zo belangrijk?

Bedrijven worden steeds meer bewust van het belang van positieve ervaringen onder medewerkers. Als medewerkers hun werk positief ervaren, resulteert dat immers in meer succes voor bedrijven. Dit omdat medewerkers die stress of geen plezier in hun werk ervaren daardoor ook minder goed presteren en niet het beste resultaat kunnen opleveren. Dit geeft aan hoe belangrijk blije medewerkers zijn voor bedrijven en dat een employee journey map hier een bijdrage aan kan leveren. Alle contactmomenten tussen werkgever en werknemer worden in een employee journey map in kaart gebracht. Hiermee kunnen touchpoints geoptimaliseerd worden voor de best mogelijke ervaring voor medewerkers.

De employee journey map in kaart brengen met touchpoints

Eenvoudig gezegd biedt employee journey mapping een visuele weergave van de weg die medewerkers binnen je organisatie leggen. Hierbij wordt er specifiek ingezoomd op de belangrijkste momenten, zoals het eerste gesprek tussen werkgever en werknemer, het onboarding traject of het gezamenlijk vieren van feestdagen. Door deze belangrijke momenten in kaart te brengen in een employer journey map en dit tevens te toetsen bij werknemers helpt het de werknemerservaring te begrijpen en consistent te verbeteren. Voor het in kaart brengen van de ervaring van werknemers kun je gebruik maken van het employee journey model. Ook is er een standaard employee journey template die hiervoor kan worden ingevuld. Meer informatie hierover? Dan is het employee journey boek hiervoor zeker een aanrader.

Hoewel iedere medewerker de employee journey binnen een bedrijf anders ervaart, zijn er een aantal belangrijke momenten die in bijna alle employee journeys voorkomen. Deze employee journey touchpoints zijn als volgt:

  • Het eerste gesprek tussen werkgever en werknemer
  • De eerste werkdag
  • Het eerste gesprek met de manager van een bedrijf
  • Het eerste beoordelingsgesprek
  • Het eerste voortgangsgesprek
  • De verjaardag of andere bijzonderheden van een werknemer
  • Een gesprek omtrent het verlaten van het bedrijf

Wil jij voor een optimale employee experience binnen je bedrijf zorgen? Maak gebruik van een employee journey map om alle touchpoints met je medewerkers in kaart te brengen. Het resultaat? Blije medewerkers, positieve verhalen over je bedrijf én meer succes!

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons