De behoefte van werknemers om dichtbij huis te werken wordt alleen maar groter. Maar wat betekent dit voor jou als werkgever en hoe kan je hier slim op inspelen? Ons meest recente onderzoek geeft antwoorden.
Dicht bij huis werken
Uit ons onderzoek blijkt dat reistijd en woon-werkafstand een belangrijke rol spelen in de keuze voor een nieuwe baan. In 2023 vond 69 procent van de ondervraagden reistijd van doorslaggevend belang, inmiddels is dit zelfs 86 procent.
Woon-werkafstand
De gemiddelde woon-werkafstand is 16,7 kilometer, enkele reis. Uit onderzoek blijkt dat men best iets verder wil reizen voor werk: gemiddeld 19,1 km. Dit toont enige flexibiliteit aan, maar hier zit wel een grens aan. We willen niet te lang onderweg zijn.
De voordelen voor jou
Richt je vacatures op kandidaten uit de directe omgeving van je bedrijf. Zo maak je jouw organisatie aantrekkelijker voor je doelgroep én profiteer je van extra voordelen. Denk aan:
- Kortere reistijden: Medewerkers hoeven minder lang te reizen. Dit leidt tot minder stress en een betere werk-privébalans.
- Lagere reiskosten: De reiskosten dalen door minder vergoeding voor woon-werkverkeer.
- Grotere betrokkenheid: Mensen die dicht bij hun werk wonen, voelen vaak een sterkere verbondenheid met de werkomgeving.
- Lagere uitstroom: Medewerkers die dicht bij het werk wonen, overwegen minder snel op zoek te gaan naar een nieuwe baan.
- Snellere respons: In geval van nood of onverwachte gebeurtenissen kunnen medewerkers sneller op het werk, of juist sneller thuis zijn.
- Betere kennis van de lokale markt: Medewerkers die dicht bij het werk wonen, hebben vaak een beter inzicht in de behoeften en voorkeuren op lokaal niveau. Dit kan waardevol zijn voor jouw bedrijf.
Door regionaal te werven bereik je dus de beste kandidaten én het draagt bij aan de loyaliteit en tevredenheid van je werknemers.
Hoe bereik je mensen uit de regio?
De voordelen om kandidaten in de regio van je bedrijf te bereiken zijn duidelijk. Enkele effectieve, strategische stappen om dit te doen, zijn:
- Lokale netwerken benutten: Werk samen met lokale scholen, universiteiten en opleidingsinstituten om talent aan te trekken.
- Regionale vacaturesites gebruiken: Plaats jouw vacatures op platforms die specifiek gericht zijn op de regio waarin je kandidaten zoekt.
- Sociale media inzetten: Richt je op regio-specifieke groepen en communities op platforms zoals LinkedIn en Facebook.
- Gebruik slimme technologie: Bereik de juiste doelgroep, in de juiste regio met de Performance Booster. Deze tool optimaliseert jouw vacatures zodat ze alleen aan de meest geschikte kandidaten worden getoond.
- Werk met lokale wervingsbureaus: Deze bureaus hebben vaak een goed overzicht van de regionale arbeidsmarkt en kunnen helpen bij het vinden van de juiste kandidaten.
Door deze strategieën te combineren, vergroot je de kans om geschikte kandidaten in jouw regio aan te trekken. Zet vandaag nog de eerste stap en maak van reistijd een voordeel in plaats van een obstakel.
Vind de beste kandidaten bij jou in de buurt.