Voor de groei van je bedrijf is het cruciaal dat je de beste mensen aantrekt en aanneemt. Maar het vinden van personeel is niet altijd even makkelijk. Hieronder delen wij 6 manieren waarop jij gerichter goed personeel kan vinden.

1. Leer je doelgroep kennen door middel van data.

Een datagedreven aanpak is essentieel om de beste kandidaten binnen te halen via de juiste kanalen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe doe je dat dan? Waar haal je de juiste data vandaan? Gelukkig hoef je niet alles zelf te bedenken. Er zijn namelijk tal van tools en apps, maar ook bureaus die je daarbij helpen. Met de oplossing die je kiest kun je veel, zo niet alles, meten. Breng bijvoorbeeld je Key Performance Indicators (KPI’s) in kaart, want die spelen een rol in het wervingsproces. Heb je eenmaal de benodigde data, dan nemen je mogelijkheden enorm toe: je kunt dan een sterke talentpool opbouwen (zie Stap 5), of scherper doelgroeptargeten (Stap 4). Ook kun je meten hoe succesvol je recruitingproces verloopt, zodat je een volgende keer nog sneller je kandidaten vindt. Een van de belangrijkste voordelen is dat je het aantal bad hires verkleint. Een bad hire kost een bedrijf, groot of klein, immers een vermogen aan tijd en geld. Wil je weten met welke data jij je recruitmentstrategie datagedreven maakt? En welk systeem je het beste kunt gebruiken om dit te bewerkstelligen?  Download dan onze whitepaper Datadriven Recruitment.

2. Focus op employer-branding.

Net zoals frisdranken, auto’s of smartphones, is ook een werkgever een merk. Om de juiste mensen aan te trekken is het belangrijk te laten zien wie je bent als werkgever. Hoe je met je mensen omgaat, wat je aan groeimogelijkheden biedt, hoe je in de maatschappij staat; je straalt het als organisatie allemaal uit naar buiten. Behandel je je werknemers slecht of heb je een vervuilende reputatie, dan zingt dat snel rond in social media. Met name klimaat en gelijke behandeling tellen momenteel zwaar voor kandidaten. Het mooie is, je profileren als goede werkgever hoeft helemaal niet duur of ingewikkeld te zijn. Een paar slimme tips: scoor je als bedrijf hoog op diversiteit, of heb je een werkgevers-award gewonnen, deel dat dan vooral via social met de wereld. Je kunt ook een wervende ‘werkenbij…site’ maken, waar je duidelijk je identiteit communiceert. Zo kan je werkgeversmerk, je employer brand, flink aan kracht winnen. Met een onderscheidende vacaturetekst zet je je werkgeversmerk ook sterker in de markt. Zorg in ieder geval dat je in alle media dezelfde consistente boodschap uitdraagt. Je ziet, een paar eenvoudige stappen kunnen net het verschil maken voor een toekomstige topwerknemer die zich nog aan het oriĂ«nteren is.

3. Zet in op social recruitment.

Je (potentiële) werknemers zitten allemaal op social media. Die kanalen lenen zich daarom bij uitstek voor het vinden en werven van mensen. Afhankelijk van hun voorkeuren zitten jouw kandidaten op platforms als Facebook, Snapchat, YouTube, Instagram, LinkedIn, you name it. Zaak dus om te weten in welke kanalen je doelgroep zit zodat je scherper kunt targeten. Zo bereik je bijvoorbeeld sneller de circa 70 procent van de Nederlandse beroepsbevolking die latent of passief werkzoekend is. Deze groep zoekt niet actief naar werk, maar als je ze op het juiste moment en de juiste plek je vacature laat zien, dan kunnen ze zomaar topkandidaten blijken. Doelgroeptargeting op social recruitment heeft absoluut de toekomst als het gaat om het zoeken en vinden van banen en kandidaten. De Performance Booster helpt je om dat nog gerichter te doen. Stippel alvast je optimale social recruitment-strategie door middel van 7 simpele stappen in deze whitepaper.

4. Schakel een jobboard in die jouw baan plaatst op basis van data.

Jobboards blijven prima plekken voor het posten van vacatures. Ze zijn de afgelopen jaren met hun tijd meegegaan. De jobboards die meegaan met de tijd hanteren niet meer het model van post and pray maar van predict and control. Oftewel: niet meer een vacature plaatsen en maar hopen dat daar net de goede kandidaten op af komen, maar voorspellen en controleren waar de bĂ©ste kandidaten voor jouw organisatie zich bevinden. Dit datagestuurd recruiten is mogelijk door oplossingen als de Performance Booster. Die zorgt ervoor dat met behulp van doelgroeptargeting en programmatic advertising en -buying (linken naar mijn artikel 2: ‘Een simpele oplossing voor complexe wervingvraagstukken’, RH) je vacature daadwerkelijk aan de juiste mensen wordt getoond.

5. Verzamel een talentpool.

Toptalent verhoogt de productiviteit van je bedrijf enorm. Organisaties doen er daarom goed aan te investeren in talentpools: databases met potentiĂ«le kandidaten voor jouw bedrijf. Dit kunnen nieuwe medewerkers zijn, mensen die ooit op jouw eerdere vacatures hebben gereageerd, maar ook voormalige topmedewerkers. Het kunnen zelfs mensen zijn die op dit moment niet naar een baan zoeken, maar in de toekomst misschien wel. Talentpools bieden organisaties de kans om contact te maken Ă©n houden met de doelgroep. De pools bevatten potentiĂ«le kandidaten met de specifieke kwaliteiten die jij zoekt. Zo voorkom je dat je bad hires binnenhaalt Een goede talentpool zorgt voor een snelle, doeltreffende recruitmentstrategie, en verkort de time-to-hire, omdat je minder lang hoeft te zoeken naar een kandidaat. Het bespaart bovendien op de kosten van een wervingscampagne. Kortom, het aantal ‘wins’ is aanzienlijk.

6. Zorg dat je vindbaar bent op Google for Jobs

We kunnen alles tegenwoordig googelen, dat geldt uiteraard net zo voor banen. We weten ook hoe cruciaal het is om hoog in de zoekresultaten van Google te staan. Reden om jouw vacatureteksten volledig te optimaliseren voor Google for Jobs: de gespecialiseerde zoekmachine binnen Google die helemaal is ingericht is op het zoeken van vacatures. Alle jobs die online staan worden door Google in kaart gebracht, net zoals de zoekmachine dat doet voor bijvoorbeeld shopping. Mensen die een baan zoeken, zien met Google for Jobs gelijk de vacatures die het beste bij ze passen. Google gebruikt machine learning, algoritmes die beter worden naarmate zij meer ‘ervaring’ opdoen en leren van het zoekgedrag van mensen. Natuurlijk wil ook jij dat je website, vacatureteksten en datastructuur zo zijn ingericht dat deze worden opgepakt door Google. Zaak dus om jouw vacature te optimaliseren voor Google for Jobs. Lees hier en hier hoe je dat doet. Wil je nog verder de diepte in – en dat is echt aan te bevelen – dan kun je hier de Ultieme Google for Jobs Gids downloaden.

Maar als je zelf geen tijd hebt om jouw website en vacatures helemaal in te richten op zichtbaarheid in Google for Jobs, geen probleem; plaats je vacature dan via Nationale Vacaturebank en hij is gelijk automatisch geoptimaliseerd voor Google. Dat scheelt veel tijd en geld, want het zware werk is al voor je gedaan. Plaatsing op een site die zijn website en datastructuur goed heeft ingericht voor Google for Jobs kan je zo’n 25 a 35% meer sollicitaties opleveren.

Persoonlijk advies

Heb je een vraag, een opmerking of wil je advies?
Neem dan contact met ons op.

Contact

Volg ons